ÁLTALÁNOS TUDNIVALÓK
Múzeumpedagógusok és elérhetőségeik:
Bán-Szabó Edit – szabo.edit@derimuzeum.hu, mobil: +36 (20) 542-9958
Sándor Zita – sandor.zita@derimuzeum.hu, mobil: +36 (20) 542-9958
A múzeumpedagógiai foglalkozások időtartama 45–60 perc.
Iskolásoknak 400 Ft/fő/foglalkozás.
A foglalkozások időpontja
hétfő: zárva
kedd–péntek: 10.00–16.00
(Utolsó foglalkozás kezdési időpontja: 15.00)
Létszám: 1 osztály (max. 35 fő)
Foglalkozások díja: 400 Ft/fő (kísérő pedagógusoknak díjtalan)
A foglalkozásokra bejelentkezni 1 héttel korábban szükséges!
A csoport késése esetén kérjük, mihamarabb jelezze számunkra a megadott elérhetőségeink egyikén! A programok megtartását maximum 20 perc késéssel tudjuk garantálni. A 20 percet meghaladó időtartam esetén naptárunk telítettségétől függően vállaljuk a programot. Lehetőség van új időpont foglalására.
Lehetőségekhez mérten tudunk igazodni a programok során az egyéni igényekhez.
„A csillagos ég lakói” – régészeti tárlat
Mit csinál a régész?
Te is a földön jársz? Érdekel, hogy mi van a lábad alatt? Tudni szeretnéd, hogyan áll össze az apró, törött darabokból egy kiállítás? Akkor itt a helyed! A foglalkozás során részt vehetsz egy miniásatáson, megtudhatod, mit jelent az objektum szó, a kiállításban pedig kipróbálhatod, milyen érzés egy baltát a kezedben tartani.
Hogyan lát a régész a föld alá? Hogyan tudja megmondani, hogy mi is az, amit talált? Hogyan lehet meghatározni egy-egy lelet korát? A foglalkozás igyekszik bepillantást nyújtani a régészet kulisszái mögé, fejleszteni az időbeli tájékozódást és felkelteni a történelem iránti aktív érdeklődést.
Ajánlott korosztály: 1–4. osztály, 5–8. osztály. Ajánlott tantárgy: etika, hon- és népismeret, történelem
Temetkezés és halottkultusz
A régészek a régi korok történetével foglalkoznak. Az ásatásokon a régi kor emberének lakóhelyét, illetve temetkezési helyét találják meg. A foglalkozás során megyénk területéről előkerült tárgyak segítségével ismerkedünk az egykor élt emberek hitvilágával, temetkezési szokásaival, valamint ezek változásával az évszázadokon, évezredeken keresztül.
Ajánlott korosztály: 9–12. osztály. Ajánlott tantárgy: történelem,
Kőkor, rézkor, bronzkor, avarkor
Csapatokban fedezzük fel a valaha élt emberek mindennapjait. Megvizsgáljuk a különböző korok embereire jellemző életmódokat, hogy hogyan műveltek földet és tenyésztettek állatokat, miből készítették eszközöket.
Ajánlott korosztály: 1–4. osztály, 5–8. osztály. Ajánlott tantárgy: hon- és népismeret, etika, történelem
Őseink nyomában – Honfoglaló magyarok élete, eszközei
A gyerekek a csillagos ég alatt, az Életfa körül bolyongva ismerkedhetnek meg őseink történetével, életmódjával, szokásaival. Régészeti feltáráson talált tárgyakon keresztül figyelhetik meg elődeink mindennapi élethez kapcsolódó eszközeit, lakóhelyét, a jurtát, és különféle ékszereket. Dombornyomó technikával régi magyar motívummal díszített fémlemezt készíthetnek.
Ajánlott korosztály: 1–4. osztály, 5–8. osztály. Ajánlott tantárgy: hon- és népismeret, etika, történelem
Egyiptom világa
Utazás a Fáraók országában – Egyiptom különleges világa
Milyen lehet egy piramis belseje? Milyen bogár a szkarabeusz bogár? Mi az a múmia? Ki az az Anubisz? Milyen írást használtak az ókori Egyiptomban? Izgalmas kérdésekre keressük együtt a választ. A foglalkozás második felében elkészítheted saját egyiptomi tárgyad, amit aztán haza is vihetsz.
Ajánlott korosztály: 1–4. osztály, 5–8. osztály, 9-12. osztály. Ajánlott tantárgy: hon- és népismeret, történelem
A sírkamra rejtélyei
A múzeumpedagógiai foglalkozás során a gyerekek időutazáson vesznek részt. Megérkezéskor a világutazó bőröndből mindenki megkapja saját útlevelét, mellyel a piramisok országába mehet. A cél a piramis belsejében lévő kincs megtalálása. A diákok – akik régész és sírrabló csoportokba osztódnak – a kincset rejtő sírkamrához keresik az utat, mely nem mentes a félrevezető jelektől és rájuk leselkedő veszélyektől sem.
Ajánlott korosztály: 3–6. osztály. Ajánlott tantárgy: hon- és népismeret, történelem
Szamuráj udvarház
Kelet varázsa – Japán világa
A foglalkozás során Japán különleges világával ismerkedünk. Déri Frigyes gyűjteményének jellegzetes tárgyai segítenek felfedező utunkon. Kiderítjük, mit tartanak az inróban, mit készítenek elefántcsontból, mit viselnek a japán harcosok, majd elidőzünk Buddha lábánál. Pihenésképp kipróbáljuk az origami technikát.
Ajánlott korosztály: 5–8. osztály. Ajánlott tantárgy: történelem, ember- és társadalomismeret
Fegyvertörténet
Halálos szépségek nyomában – fegyversimogató a Déri-hagyaték újkori fegyvergyűjteményében
A foglalkozás során muzeológus vezetésével ismerkedhetnek, vehetik kézbe az érdeklődő diákok a Déri Múzeum gyűjteményének darabjait.
Ajánlott korosztály: 5–8. osztály, 9–12. osztály. Ajánlott tantárgy: történelem
Képtár, Munkácsy Terem
A Trilógia – Munkácsy Mihály nyomában
A múzeumpedagógiai foglalkozás ideje alatt a diákok körképet kapnak Munkácsy Mihály munkásságáról a Trilógia képeinek történetéről, múltjáról és jelenéről. Megtudják, milyen eszközöket, technikákat, szakmai trükköket használt Munkácsy a festmények minél tökéletesebb kompozíciójának megteremtéséhez. A gyerekek a festő munkamódszerét alapul véve, szerepjáték során a műalkotásokon látható alakok bőrébe bújhatnak.
Ajánlott korosztály: 5–8. osztály, 9-10. osztály. Ajánlott tantárgy: vizuális kultúra, művészettörténet
Nagyerdő
Mi fán terem? - Ismerkedés a Nagyerdő növény- és állatvilágával
Figyeljük meg a különböző növények terméseit: sokfélék, változatosak és különlegesek. Van köztük ehető és mérgező, és van olyan is, amit csak az állatok esznek meg. De melyik melyik? Szoktátok figyelni a madarak énekét? Tudjatok meg többet a helyes madáretetés szabályairól! Melyek a telelő és a vonuló madaraink?
Ajánlott korosztály: 1–4. osztály. Ajánlott tantárgy: környezetismeret, etika
A természet szertára – természet és gyógyítás
Térjünk vissza a természet világába, hiszen a mondás szerint is „Fűben-fában orvosság". Miben rejlik a növények gyógyító képessége? Hol találod ezeket a növényeket? Az állatok is tudnak gyógyítani? A foglakozás során a diákok állatokkal, növényekkel, receptekkel és különös jelentésű szavakkal találkozhatnak. Megnézhetik Debrecen régi patikájának, az Arany Egyszarvú Patikának a berendezését, megfigyelhetik, hogy milyen eszközöket használtak régen a patikusok a gyógykészítmények előállításához.
Ajánlott korosztály: 1–4. osztály, 5–8. osztály, 9–12. osztály. Ajánlott tantárgy: környezetismeret, természetismeret, etika, természettudomány, biológia
Helytörténet
Híd a sár fölé – városunk Debrecen
Miért volt Debrecen főterén „nagyhíd”, ha nincs is folyó? A foglalkozás során a diákok Debrecen múltjával ismerkedhetnek meg. Milyen volt Debrecen régen? Hogyan fejlődött a városkép az évszázadok alatt? Az utcanevek, hogyan változtak az idők során? Milyen veszélyek fenyegették a lakosságot a régmúlt időkben? A résztvevők találkozhatnak Debrecen címerképének szereplőivel: a főnixmadárral, a báránnyal és a pálmafával. A foglalkozás végére kiderül, ki lehetett teljes jogú polgári lakos díszoklevéllel.
Ajánlott korosztály: 1–4. osztály, 5–8. osztály, 9–12. osztály. Ajánlott tantárgy: hon- és népismeret, etika
Nem tudhat egy mester minden mesterséget – híres debreceni mesterségek nyomában
Akarták már kitenni a szűröd? Tudod, mi az a guba? Kaptál már tükrös szívet? Tudod, mihez használják a kaptafát? Olyan mesterségekkel ismerkedünk, amik ma már kiveszőben vannak.
Ajánlott korosztály: 1–4. osztály, 5–8. osztály. Ajánlott tantárgy: hon- és népismeret, néprajz, etika, pályaorientációs foglalkozás
,,Szív adja szívnek szívesen...” – debreceni mézeskalácsosság
Hogyan készül a mézespuszedli? Ki adta, ki kapta a tükrös mézeskalács szíveket? Milyen eszközöket használtak a mézeskalács-készítők? A gyerekek felfedezhetik a mézeskalács-készítő mester, Kerékgyártó Sándor egykori műhelyét és üzletét. Megismerkedhetnek a mézeskalács-készítés menetével és formáival, illetve Jancsi és Juliska igaz történetével. A foglalkozás részeként illatos mézeskalácsokat díszíthetnek a résztvevők.
Ajánlott korosztály: 1–4. osztály. Ajánlott tantárgy: hon- és népismeret, néprajz, etika, pályaorientációs foglalkozás
Cívis hétköznapok és jeles napok
A foglalkozás során régi debreceniek életébe nyerünk bepillantást: megismerjük használati tárgyaikat, szobáik berendezését, mindennapi tevékenységeiket. Ízelítőt nyújtunk a különlegesnek számító eseményekből is, a vásárok hangulatából és az emberi élet fordulóihoz kapcsolódó szokásokból.
Ajánlott korosztály: 1–4. osztály. Ajánlott tantárgy: etika, hon- és népismeret
A céhláda titka
Mi a céhláda? Mi van benne? Kinek volt hozzá kulcsa? Hogyan lehetett viselkedni a nyitott céhláda előtt? Ki lehetett céhtag? Szerepjátékkal egybekötött ismerkedés a céhek működésével, az iparosodás kialakulásával.
Ajánlott korosztály: 1–4. osztály, 5–8. osztály. Ajánlott tantárgy: hon- és népismeret, történelem
1848 emlékezete
A szabadságharc emlékezete
Hogyan teltek a forradalmi napok? A magyar történelem meghatározó eseményeinek debreceni vonatkozásait vizsgáljuk meg, átélve a szabadság örömében úszó város hangulatát. Foglalkozásunk célja a 48-as eszmék megismerése, a debreceni események vizsgálata és a forradalom és szabadságharcra való interaktív emlékezés.
Ajánlott korosztály: 1–4. osztály, 5–8. osztály. Ajánlott tantárgy: történelem
Kossuth Lajos Debrecenben – feladatlapos belvárosi séta
Az érdeklődők az interaktív várostörténeti feladatlap segítségével többet megtudhatnak az 1849-ben második fővárosként működő Debrecenről, az itt történt eseményekről, a városban tartózkodó közéleti személyiségekről. Az akár családok számára is teljesíthető séta végigvezet a város azon pontjain, melyek a magyar történelem fontos helyszínei voltak ebben az időszakban.
Ajánlott korosztály: 14–99 év
Több kiállítást érintő foglalkozás
Időutazó
Csatlakozzatok az időutazók csapatához! Csoportok jelentkezését várjuk, járatokat indítunk történelmi múlt négy helyszínére: ókori Egyiptom, Japán, reformkori Debrecen, bronzkor. Tudjatok meg minél többet az adott korról és helyszínről! Segítségetekre lesz a Déri Múzeum gyűjteményének kiállításai, mesélő tárgyai, rejtett feladványai. Ne felejtsétek otthon a telefonokat sem, szükségetek lesz rá!
Ajánlott korosztály: 5–8. osztály, 9–12. osztály. Ajánlott tantárgy: történelem
Pályaorientációs foglalkozás
Mi leszek, ha nagy leszek címmel pályaorientációs foglalkozásokat hirdetünk az általános iskolák végzős diákjainak.
Választható pályabemutató óránk a régészek és a restaurátorok szakmáját járja körül.
Régész és restaurátor kollégáink mutatják be munkájuk rejtelmeit, a kapcsolódó képzéseket és számba veszik, milyen érdeklődésű diákoknak ajánlott ez a két szakma.
Élőszereplős történelmi társasjáték
Történelmi ismereteket összefoglaló pénztörténeti társasjáték
Váltsd pénzre történelmi ismereteid! A társasjáték során a résztvevők jó hangulatban átismételhetik az érettségihez szükséges történelmi tudásukat, miközben megismerkednek a magyar pénztörténettel, a fizetőeszközök fejlődésével. A játék célja, hogy egy-egy csapat a kezdésnél kapott régi denárjait átmentse a történeti korok határait jelölő pénzváltó mezőkön úgy, hogy a célban minél több gulden álljon rendelkezésére. A tankönyvi anyagon alapuló kérdések és rejtvények helyes megoldásáért pénzjutalom jár, a jól tájékozottak akár az adózás alól is mentesülhetnek…
Ajánlott korosztály: 8. osztály, 9–12. osztály. Ajánlott tantárgy: történelem
A szabadságharc emlékezete – forradalmi napok történései Debrecenben
A foglalkozás során játékok segítségével fedezzük fel a szabadságharchoz kapcsolódó kiállítást, belehelyezkedünk 1848 hangulatába. Fókuszban a tevékeny megismerés és az alkotás.
A Kert A következő két foglalkozás múzeumpedagógusának elérhetősége: Aranyi Fruzsina múzeumpedagógus, e-mail: aranyi.fruzsina@derimuzeum.hu, tel.:+36 (20) 259-5390
Benn a Kerben - általános iskola 4. osztálytól 8. osztályig
A kert kiváló hely az ellazulásra, önmagunk és a külvilág jobb megértésére. Csokonai Debrecenét, a város 18. századi arcát fedezzük fel a Déri Múzeum Kert kiállítási egységéből kiindulva.
A foglalkozás az iskolai tananyag kiegészítéseként, vagy új ismeret közlő óraként is kérhető. Az anyanyelvi kommunikáció, a tanulás tanulása és a kulturális kompetencia területeket fejleszti.
Csokonai Cool - általános iskola 5. osztálytól középiskoláig
Mindenkinek van valamilyen benyomása Csokonairól. De mondanánk-e rá, hogy cool? Vagy iskolai tanulmányaink alapján valami egészen más jelzővel illetnénk? És vajon változik-e ez a benyomás a Déri Múzeum Kert kiállítási egységében tett látogatást követően?
A foglalkozás az iskolai tananyag kiegészítéseként, vagy új ismeret közlő óraként is kérhető. Az anyanyelvi kommunikáció, a tanulás tanulása és a kulturális kompetencia területeket fejleszti.