Déri Múzeum

Óvodásoknak

Nagyerdő élővilága – Nálatok laknak-e állatok? – óvodások számára

A foglalkozás során a résztvevők az erdő lakóival találkozhatnak a kiállítás egységeiben. Felfedeznénk az erdő lakóinak hangjait, titkait és szokásait. Megismerkednénk a Nagyerdőt alkotó jellegzetes fák leveleivel, terméseivel. Foglalkozás során  a részvevők kedvenc nagyerdei állatuk álarcát készíthetik el, színezhetik ki maguknak.


Mesterségem címere: festő – múzeumpedagógiai foglalkozás óvodásoknak

Rövid, bevezető játékkal ráhangolódunk foglalkozásunk témájára. Megbeszéljük, hogy vajon miről ismerhetünk fel egy festőt, majd meg is keressük őt a kiállításban. Kipróbáljuk, milyen állva festeni, vagy épp modellt ülni. Végül a csendéletek kapcsán színekről és formákról beszélgetünk.


Híd a sár fölé – városunk, Debrecen

Miért volt Debrecen főterén „nagyhíd”, ha nincs is folyó? A gyerekek a foglalkozás során megismerkedhetnek Debrecen város történetével és jelképeivel. Találkozhatnak Debrecen címerképének szereplőivel a főnixmadárral, a báránnyal és a pálmafával. A foglalkozás végére kiderül, ki lehetett teljes jogú polgári lakos díszoklevéllel.

Mézeskalácsosság – ,,Szív adja szívnek szívesen...”

Hogyan készül a mézespuszedli? Ki adta, ki kapta a tükrös mézeskalács szíveket? Milyen eszközökket használtak a mézeskalács készítők?
A gyerekek felfedezhetik a mézeskalács készítő mester Kerékgyártó Sándor egykori műhelyét és üzletét. Játékos feladatokon keresztül megismerkedhetnek a mézeskalács készítés menetével és formáival.
Foglalkozáson kis gyurma mézeskalácsot készítünk együtt.


Debreceni mesterségek nyomában - Gubacsapók

Pásztorok egykori viseletével a szűrökökkel és a gubákkal ismerkedhetnek meg a gyerekek. A pászorélet mindennapjaiba nyerhetnek betekintést. A gubacsapó műhelyben a gubát készítő mesterek eszközeit, a debreceni cifraszűrök különleges hímzéseit nézhetik meg a gyerekek. A foglalkozás során igazi szűrökbe és gubákba bújhatnak bele a gyerekek a foglalkozás végén pedig a mesterek alapanyagából a gyapjúból kis emlésztárgyat nemezelünk együtt.


Őseink története a csillagos ég alatt

A gyerekek a csillagos ég alatt az Életfa körül bolyongva ismerkedhetnek meg őseink történetével.
Mini régészeti feltáráson vehetnek részt és a talált tárgyakon keresztül megismerhetik a mindennapi élethethez kapcsolódó eszközöket, a viseletre utaló ékszereket és ruhadíszeket.
A foglalkozás végén a gyerekekkel nyakláncot készítünk együtt.


Arany Egyszarvú Patika – Egészségünk megőrzése

A gyerekek a kiállításban megnézhetik az egykori Arany Egyszarvú Patika  XVIII. századi berendezését. 
Találkozhatnak a gyerekek állatokkal, növényekkel, receptekkel, különös jelentésű szavakkal amik mind-mind megtalálható egy patikában. Megismerhetik, hogyan éltek és dolgoztak ez egykori patikusok, megismerkedhetnek a patikus laboratóriumának eszközeivel: lombik, mozsár, mérleg.
Beszélgetünk az egészségünk megőrzésének fontosságáról, a gyógynövények rejtelmeiről,  mi a teendő ha betegek leszünk. 


Nílus-parti mesék – múzeumpedagógiai foglalkozás nagycsoportos óvodásoknak

A foglalkozás során a gyerekek mesés formában ismerkednek meg az ókori egyiptomi hitvilág alakjaival. Csoportos képkirakó és egyéni kutató munka segítségével együtt fedezzük fel a kiállításban szereplő istenségeket, és ismerjük meg a történetüket. 
A foglalkozás az életkori sajátosságokat szem előtt tartva épít az óvodás korú gyermekek fokozott mozgásigényére, cselekvési vágyára, de célunk a kognitív és a finommotorikus képességek fejlesztése is. 


Maszat és kobak – múzeumpedagógiai foglalkozás nagycsoportos óvodásoknak

A foglalkozás során megismerkedünk Remek Elekkel, a kicsit csélcsap, kicsit szeleburdi szobrászművésszel, aki egyszer az eszközeit hagyja el, másszor elfelejt pár részletet kidolgozni a domborművén. És bár lehet, hogy kicsit kelekótya, de igen jószívű is, hiszen a segítségért cserébe ő is megtanítja nekünk, hogyan készítsünk agyagszobrot. 
A foglalkozás a gyermekek természetes érdeklődésére, mint életkori sajátosságra építve olyan változatos tevékenységeket biztosít, melyek révén további tapasztalatokat szerezhetnek. Célunk a gyermekek spontán szerzett ismereteinek rendszerezése, bővítése, és a kognitív képességek fejlesztésén túl a részt vevő gyermekek kreativitása és finommotorikus képességeinek fejlesztése is.


Mizaru Kikazaru Iwazaru – múzeumpedagógiai foglalkozás nagycsoportos óvodásoknak

A foglalkozás díszletét egy Edo-korabeli (1603–1867), stilizált szamuráj udvarház adja. Kulcsfigurája pedig a három majom: Mizaru (aki eltakarja a szemét), Kikazaru (aki eltakarja a fülét) és Iwazaru (aki eltakarja a száját). A nevükből szójátékkal keletkezett „Mizaru, Kikazaru, Iwazaru” mondás arra int, hogy ha nem látjuk, nem halljuk, és nem beszélünk róla, akkor a baj elkerül minket. Ők szegődnek a leendő kis szamurájok segítő társaiul a csoportos és egyéni feladatok során, hogy küldetésüket sikeresen elvégezhessék.
Célunk a gyermekek természetes beszéd- és kommunikációs kedvének fenntartása, ösztönzése, másrészt az értelmi képességek (érzékelés, észlelés, emlékezet, figyelem, képzelet, gondolkodás) és a kreativitás fejlesztése.


A debreceni csata – múzeumpedagógiai foglalkozás nagycsoportos óvodásoknak

Foglalkozásunk középpontjában az 1848–49-es forradalom és szabadságharc debreceni vonatkozású eseményei állnak. Köztük a debreceni csata, ami a szabadságharc egyik utolsó erőpróbája volt, és ami 1849. augusztus 2-án zajlott a Nagysándor József által vezetett 1. hadtest és az Ivan Fjodorovics Paskievics által vezetett orosz főerők között. A kiállítás segítségével felfegyverkezünk, bevonulunk katonának, és egy makett terepasztal segítségével eljátsszuk a csatát. 
A foglalkozás a gyermekek természetes érdeklődésére, mint életkori sajátosságra építve olyan változatos tevékenységeket biztosít, melyek révén további tapasztalatokat szerezhetnek. Célunk, a gyermekek spontán szerzett ismereteinek rendszerezése, bővítése, másrészt az értelmi képességek (érzékelés, észlelés, emlékezet, figyelem, képzelet, gondolkodás) és a kreativitás fejlesztése.