Déri Múzeum

Diákoknak

A szkarabeusz útján
foglalkozás 1–4. osztály számára

A mesés Egyiptom egyik legismertebb szimbólumából kiindulva megismerjük az ókori civilizáció fontosabb eredményeit és betekintést nyerünk a múmiák világába. A foglakozás célja az ősi hitvilággal való ismerkedés és  találkozás a Déri Múzeum híres múmiáival.


„Vár állott, most kőhalom” – avagy mit lát a régész?
foglalkozás 1–4. osztály számára

Heinrich Schliemann és Indiana Jones nyomába szegődünk a foglalkozás során. Hogyan lát a régész a föld alá? Miért ecsettel ás a régész? Hogyan tudja megmondani, hogy mi is az, amit talált? Hogyan lehet meghatározni egy-egy lelet korát? A foglalkozás célja belátni egy kicsit a régészet kulisszái mögé, illetve fejleszteni az időbeli tájékozódást és felkelteni a történelem iránti aktív érdeklődést.


1848
foglalkozás 1–4. osztály számára

Hogyan teltek a forradalmi napok? A magyar történelem meghatározó eseményeinek debreceni vonatkozásait vizsgáljuk meg, átélve a szabadság örömében úszó város hangulatát. Foglalkozásunk célja a 48-as eszmék megismerése, a debreceni események vizsgálata, a forradalom és szabadságharcra való interaktív emlékezés.


Nagyerdő élővilága – Nálatok laknak-e állatok ?
foglalkozás 1–4. osztály számára

A résztvevők az erdő lakóival találkozhatnak a kiállítás egységeiben. Felfedeznénk az erdő lakóinak hangjait, titkait és szokásait. Megismerkednénk a Nagyerdőt alkotó jellegzetes fák leveleivel, terméseivel. Foglalkozás során  a résztvevők kedvenc Nagyerdei állatukat készíthetnék el újrahasznosított anyagok felhasználásával.


Híd a sár fölé – városunk, Debrecen
foglalkozás 1–4. oszály számára

Miért volt Debrecen főterén „nagyhíd”, ha nincs is folyó? A gyerekek a foglalkozás során megismerkedhetnek Debrecen város történetével és jelképeivel. Találkozhatnak Debrecen címerképének szereplőivel a főnixmadárral, a báránnyal és a pálmafával. A foglalkozás végére kiderül ki lehetett teljes jogú  polgári lakos díszoklevéllel.


Arany Egyszarvú Patika – Egészségünk megőrzése 
foglalkozás 1–4. oszály számára

A diákok a kiállításban megnézhetik az egykori Arany Egyszarvú Patika  XVIII. századi berendezését. Találkozhatnak a diákok állatokkal, növényekkel, receptekkel, különös jelentésű szavakkal amik mind-mind megtalálható egy patikában. Megismerhetik, hogyan éltek és dolgoztak ez egykori patikusok, megismerkedhetnek a patikus laboratóriumának eszközeivel : lombik, mozsár, mérleg. Beszélgetünk az egészségünk megőrzésének fontosságáról, a gyógynövények rejtelmeiről,  mi a teendő ha betegek leszünk. 


A szkarabeusz útján
foglalkozás 5–8. osztály számára

A mesés Egyiptom egyik legismertebb szimbólumából kiindulva megismerjük az ókori civilizáció fontosabb eredményeit és betekintést nyerünk a múmiák világába. A foglakozás célja az ókori civilizációval való ismerkedés és  találkozás a Déri Múzeum híres múmiáival. A program során nagy hangsúlyt fektetünk aktív megismerésre és az élmény alapú tanulásra.


„Vár állott, most kőhalom” – avagy mit lát a régész?
foglalkozás 5–8. osztály számára

Heinrich Schliemann és Indiana Jones nyomába szegődünk a foglalkozás során. Hogyan lát a régész a föld alá? Miért ecsettel ás a régész? Hogyan tudja megmondani, hogy mi is az, amit talált? Hogyan lehet meghatározni egy-egy lelet korát? A foglalkozás célja belátni egy kicsit a régészet kulisszái mögé, illetve az idővel, történeti idővel való barátkozás.


A szabadságharc emlékezete
foglalkozás 5–8. osztály számára

Hogyan teltek a forradalmi napok? A magyar történelem meghatározó eseményeinek debreceni vonatkozásait vizsgáljuk meg, átélve a szabadság örömében úszó város hangulatát. Foglalkozásunk célja a 48-as eszmék megismerése, a debreceni események vizsgálata és a forradalom és szabadságharcra való interaktív emlékezés.


Híd a sár fölé – városunk, Debrecen
foglalkozás 5–8. osztály számára 

Miért volt Debrecen főterén „nagyhíd”, ha nincs is folyó? Debrecen múltjával ismerkedhetnek meg a diákok a foglalkozás során. Milyen volt Debrecen  régen és ma, hogyan fejlődött a a városkép az évszázadok alatt. Az utcanevek, hogyan változtak az idők során?  Milyen veszélyek fenyegették a lakosságot a rég múlt időben?


Nagyerdő egy biológus szemén keresztül
foglalkozás 5–8. osztály számára

A résztvevők a debreceni Nagyerdő történetével ismerkednének meg. Ötvös János biológus hagyatékán keresztül megismerkednénk a növények, gombák és rovarok gyűjtésének trükkjeivel. A foglalkozás után a résztvevők saját kis drót rovarukkal térhetnének haza


Arany Egyszarvú Patika – Mi leszel, ha nagy leszel? Gyógyszerész? 
foglalkozás 5–8. oszály számára

A diákok a kiállításban megnézhetik az egykori Arany Egyszarvú Patika XVIII. századi berendezését. 
Megismerhetik, hogyan éltek és dolgoztak ez egykori patikusok, megismerkedhetnek a patikus laboratóriumának eszközeivel: lombik, mozsár, mérleg, desztilláló. Kiderítjük, kiből lenne jó gyógyszerész, mit kell tudni egy jó gyógyszerésznek. Beszélgetünk az egészségünk megőrzésének fontosságáról, a gyógynövények rejtelmeiről,  mi a teendő ha betegek leszünk.


A költő szobája
foglalkozás 3–8. osztály számára

A szoba az én reprezentációja. Az a tér, amiben a személyiség a maga természetes módján megmutatkozik. Így Csokonai Vitéz Mihály szobája is magán viselte a költő ízlésvilágát. Az Álmodó magyarok című állandó irodalmi kiállítás Csokonai szobája a ránk maradt visszaemlékezések nyomán került kialakításra. A foglalkozás során bejárjuk a digitális technika segítségével költőivé tett teret, és a benne kiállított tárgyak által rekonstruáljuk a költő életének sorsfordító mozzanatait, majd vegyes technika alkalmazásával modellezzük, hogyan nézne ki most, a 21. században Csokonai szobája. A foglalkozás az anyanyelvi kommunikáció, a tanulás tanulása és a kulturális kompetencia területeket fejleszti.


A csillagos ég lakói
foglalkozás 9–12. osztály számára

A csillagos ég, az égi szféra a holtak birodalma. A rég elhunytak megismeréséhez a középső világban maradt hagyatékuk ad támpontot. Hogy éltek? Mit ettek? Miket hordtak? Miben hittek?  A foglalkozás célja a régész munkájának megismerése, az őskori és ókori emberek gondolkodásának, anyagi kultúrájának megfigyelése.


1848
foglalkozás 9–12. osztály számára

Hogyan teltek a forradalmi napok? A magyar történelem meghatározó eseményeinek debreceni vonatkozásait vizsgáljuk meg, kitérve a szabadságharc emlékezetére – mentális és fizikai síkon egyaránt. Foglalkozásunk célja az ismeretbővítésen túl a holisztikus szemlélet erősítése.


A fenntartható Nagyerdő
foglalkozás 9–12. osztály számára

A résztvevők a debreceni Nagyerdő történetével ismerkednének meg. Megismernénk, hogy az erdő milyen megélhetési lehetőségeket biztosított a régi idők embereinek, illetve hogyan próbálták az erdőt fenntarthatóan kezelni a kor erdészei. Beszélgetnénk az erdőt fenyegető veszélyekről és védelméről. A foglalkozás során póló feliratot, grafikát terveznénk, amivel a város figyelmét felkelthetnénk a Nagyerdő védelmére!


Híd a sár fölé – városunk, Debrecen
foglalkozás 9–12. osztály számára  

Debrecen város  múltjával ismerkedhetnek meg a diákok a foglalkozás során. Milyen volt Debrecen  régen és ma, hogyan fejlődött a a városkép  az évszázadok alatt. Az utcanevek, hogyan változtak az idők során? Milyen veszélyek fenyegették a lakosságot  régen és ma? Hogyan történt a közigazgatás régen és ma?


Arany Egyszarvú Patika – Mi leszel, ha nagy leszel? Gyógyszerész? 
foglalkozás 9–12. oszály számára

A diákok a kiállításban megnézhetik az egykori Arany Egyszarvú Patika XVIII. századi berendezését. Megismerhetik, hogyan éltek és dolgoztak ez egykori patikusok, megismerkedhetnek a patikus laboratóriumának eszközeivel: lombik, mozsár, mérleg, desztilláló. Kiderítjük, kiből lenne jó gyógyszerész, mit kell tudni egy jó gyógyszerésznek. Beszélgetünk az egészségünk megőrzésének fontosságáról, a gyógynövények rejtelmeiről, mi a teendő ha betegek leszünk.

Érdeklődni és jelentkezni az alábbi elérhetőségeken lehet:

Molnár Szilvia és Bán-Szabó Edit múzeumpedagógusoknál
e-mail: molnar.szilvia@derimuzeum.hu, szabo.edit@derimuzeum.hu, tel.:+36 (52) 322-207, +36 (20) 542-9958



Játsszunk forradalmat!
múzeumpedagógiai foglalkozás 3–8. osztályosoknak a Debreceni Irodalom Házában

Légy te is a márciusi ifjak egyike, és próbálj magad köré gyűjteni minél többeket! Egy játékos foglalkozás keretében ha ügyes vagy, megszerezheted a titokzatos aktatáska nyitókódját, és megtudhatod mi lapul benne.
A foglalkozás irodalmi megközelítésből dolgozza fel 1848. március 15-e eseményeit és az anyanyelvi kommunikáció, a tanulás tanulása és a kulturális kompetencia területeket fejleszti.


Ady árnyékában
múzeumpedagógiai foglalkozás gimnazistáknak a Debreceni Irodalom Házában

Oláh Gábort pályája kezdetén együtt emlegették Ady Endrével. Részben úgy, mint azok egyikét, akiktől a magyar költészet megújítása várható, részben pedig úgy, mint akiktől óvni kell az egészséges erkölcsű közönséget. Ady képes volt arra, hogy a saját útját járja, akkor is, amikor sokan megbotránkoztak versein. Oláh Gábor inkább magányba és különcségbe menekült.
A foglalkozás e két, az irodalmi emlékezet által megőrzött, valamint elfeledett ember költői kiútkereséseire fókuszál.


Megmozdult szobrok 
foglalkozás 5–12. osztály számára

Medgyessy hagyta, hogy modelljei maguktól álljanak be egy-egy mozdulatba. Az állásba való megmerevedés unalmassá teszi a testet, ezért ő azt a folyamatot figyelte, ahogyan a mozgások sorozata elvezetet a kívánt mozdulatig, majd annak feloldásáig. Így őrizte meg Medgyessy a mozgást a mozdulatlanságban. A foglalkozás során megnézzük, hogyan kelti a mozgás hatását Medgyessy Ferenc a mozdulatlan anyagban, és megismerkedünk a relief, a patina és a posztamens fogalmával. A foglalkozás az anyanyelvi kommunikáció és a kulturális kompetencia területeket fejleszti.


Keszekusza mesemúzeumpedagógiai foglalkozás 1-2. osztályosoknak a Debreceni Irodalom Házában

Egyszer volt hol nem volt, volt egyszer egy Mesés (B)irodalom, s ennek a birodalomnak a szívében feküdt a Mesetisztás. De nem léphetett be oda csak úgy akárki! Segíts Süsünek, Misi Mókusnak, a legkisebb Ugrifülesnek és a Mesetisztás többi leendő lakójának a tisztásra bejutni! Járd be a Mesés (B)irodalom minden zegét-zugát, és közben érezd jól magad!
A foglalkozás a gyermekek természetes érdeklődésére, mint életkori sajátosságra építve olyan változatos tevékenységeket biztosít, melyek révén további tapasztalatokat szerezhetnek. A foglalkozás az anyanyelvi kommunikáció és a kulturális kompetencia területeket fejleszti.


A macskakaparás – múzeumpedagógiai foglalkozás 3-8. osztályosoknak és gimnazistáknak a Debreceni Irodalom Házában

Mirr Murr mindenhez ért. Legalábbis szerinte. És ha létezik olyan szó, hogy macskakaparás, akkor bizony írni is tud. Az, hogy kívülről mindez úgy látszik, mintha csak párszor meghemperedett volna az írógépen, csupán megtévesztés. Mert Mirr Murr olyan profi, hogy egy kis hempergőzéssel is megír egy egész levelet. Kiscsacsi ugyan elolvasni nem tudta a végeredményt, de hát lehet, hogy a macskakaparást csak a macskák értik. 
Látogass el a Debreceni Irodalom Házába, és segíts nekünk kideríteni, mit írhatott Mirr Murr a levelében! 
Célunk a gyermekek spontán szerzett ismereteinek rendszerezése, bővítése, és a kognitív képességek fejlesztésén túl az anyanyelvi kommunikáció és a kulturális kompetencia területek fejlesztése.

Érdeklődni és jelentkezni az alábbi elérhetőségeken lehet:

Aranyi Fruzsina múzeumpedagógus
e-mail: aranyi.fruzsina@derimuzeum.hu, tel.:+36 (20) 259-5390