Déri Múzeum

Diákoknak

A szkarabeusz útján
foglalkozás 1–4. osztály számára

A mesés Egyiptom egyik legismertebb szimbólumából kiindulva megismerjük az ókori civilizáció fontosabb eredményeit és betekintést nyerünk a múmiák világába. A foglakozás célja az ősi hitvilággal való ismerkedés és  találkozás a Déri Múzeum híres múmiáival.


„Vár állott, most kőhalom” – avagy mit lát a régész?
foglalkozás 1–4. osztály számára

Heinrich Schliemann és Indiana Jones nyomába szegődünk a foglalkozás során. Hogyan lát a régész a föld alá? Miért ecsettel ás a régész? Hogyan tudja megmondani, hogy mi is az, amit talált? Hogyan lehet meghatározni egy-egy lelet korát? A foglalkozás célja belátni egy kicsit a régészet kulisszái mögé, illetve fejleszteni az időbeli tájékozódást és felkelteni a történelem iránti aktív érdeklődést.


1848
foglalkozás 1–4. osztály számára

Hogyan teltek a forradalmi napok? A magyar történelem meghatározó eseményeinek debreceni vonatkozásait vizsgáljuk meg, átélve a szabadság örömében úszó város hangulatát. Foglalkozásunk célja a 48-as eszmék megismerése, a debreceni események vizsgálata, a forradalom és szabadságharcra való interaktív emlékezés.


Nagyerdő élővilága – Nálatok laknak-e állatok ?
foglalkozás 1–4. osztály számára

A résztvevők az erdő lakóival találkozhatnak a kiállítás egységeiben. Felfedeznénk az erdő lakóinak hangjait, titkait és szokásait. Megismerkednénk a Nagyerdőt alkotó jellegzetes fák leveleivel, terméseivel. Foglalkozás során  a résztvevők kedvenc Nagyerdei állatukat készíthetnék el újrahasznosított anyagok felhasználásával.


Híd a sár fölé – városunk, Debrecen
foglalkozás 1–4. oszály számára

Miért volt Debrecen főterén „nagyhíd”, ha nincs is folyó? A gyerekek a foglalkozás során megismerkedhetnek Debrecen város történetével és jelképeivel. Találkozhatnak Debrecen címerképének szereplőivel a főnixmadárral, a báránnyal és a pálmafával. A foglalkozás végére kiderül ki lehetett teljes jogú  polgári lakos díszoklevéllel.


Arany Egyszarvú Patika – Egészségünk megőrzése 
foglalkozás 1–4. oszály számára

A diákok a kiállításban megnézhetik az egykori Arany Egyszarvú Patika  XVIII. századi berendezését. Találkozhatnak a diákok állatokkal, növényekkel, receptekkel, különös jelentésű szavakkal amik mind-mind megtalálható egy patikában. Megismerhetik, hogyan éltek és dolgoztak ez egykori patikusok, megismerkedhetnek a patikus laboratóriumának eszközeivel : lombik, mozsár, mérleg. Beszélgetünk az egészségünk megőrzésének fontosságáról, a gyógynövények rejtelmeiről,  mi a teendő ha betegek leszünk. 


Az állatok tanácskozása
1–4. osztály számára

Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy Nagyerdő, és állt az erdő közepén egy vénséges vén tölgy. Ennek a fának az árnyékában tartották tanácskozásukat az állatok. A világ minden tájáról jöttek küldöttek, hogy megvitassák az élőhelyeik állapotát. A hátas állatokat képviselte a ló, a főemlősöket három makákó, a ragadozókat a vadmacska, az ízeltlábúakat a katica, a gyapjas állatokat a bárány, a háziállatokat a kutya. A tanácskozást az oroszlán vezette. Így ment ez évről évre, mígnem egyszer a tanácskozásra betoppant a vadász. 
A foglalkozás során a mesében szereplő hét kis állaton kell segíteniük a gyerekeknek, akik a feladatok teljesítése közben az egész múzeumot bebarangolva ismerkednek a kiállításokkal. A foglalkozás nem- csak a környezettudatosságra nevel, hanem az anyanyelvi kommunikáció és a szociális és állampolgári kompetencia területeket is fejleszti.


A szkarabeusz útján
foglalkozás 5–8. osztály számára

A mesés Egyiptom egyik legismertebb szimbólumából kiindulva megismerjük az ókori civilizáció fontosabb eredményeit és betekintést nyerünk a múmiák világába. A foglakozás célja az ókori civilizációval való ismerkedés és  találkozás a Déri Múzeum híres múmiáival. A program során nagy hangsúlyt fektetünk aktív megismerésre és az élmény alapú tanulásra.


„Vár állott, most kőhalom” – avagy mit lát a régész?
foglalkozás 5–8. osztály számára

Heinrich Schliemann és Indiana Jones nyomába szegődünk a foglalkozás során. Hogyan lát a régész a föld alá? Miért ecsettel ás a régész? Hogyan tudja megmondani, hogy mi is az, amit talált? Hogyan lehet meghatározni egy-egy lelet korát? A foglalkozás célja belátni egy kicsit a régészet kulisszái mögé, illetve az idővel, történeti idővel való barátkozás.


Támadás!
foglalkozás 5–8. osztály számára

Új tábornokot keres a király a következő hadjáratához. Nem akar holmi zöldfülűt alkalmazni, így górcső alá veszi a jelentkezőket. Több trükkös feladatot eszelt ki, hogy a jelentkezők bizonyítani tudják rátermettségüket és hozzáértésüket. A foglalkozás során játékos formában fedezhetik fel a gyerekek a fegyvertárat, megannyi fejlesztő tevékenység során.


A szabadságharc emlékezete
foglalkozás 5–8. osztály számára

Hogyan teltek a forradalmi napok? A magyar történelem meghatározó eseményeinek debreceni vonatkozásait vizsgáljuk meg, átélve a szabadság örömében úszó város hangulatát. Foglalkozásunk célja a 48-as eszmék megismerése, a debreceni események vizsgálata és a forradalom és szabadságharcra való interaktív emlékezés.


Polgárosodó Debrecen
foglalkozás 5–8. osztály számára

Hogyan élték mindennapjaikat a polgárok a városiasodó Debrecenben? Mit ettek? Hogyan öltözködtek? Hogyan szórakoztak? A 19. századi életmód és kultúra megismerésére fektetjük a hangsúlyt, valamint kifürkésszük a debreceni sajátosságokat is.


Mi kell az időutazónak?
foglalkozás 5–8. osztály számára

A játék során belehelyezkedünk egy időutazó szerepébe, megvizsgáljuk a kiválasztott időszak tárgyi kultúráját, mesterségeit, életkörülményeit. Az izgalmas gondolatkísérletet változatos tevékenységek és a divergens gondolkodást fejlesztő játékok színezik ­– mindehhez a Déri Múzeum gyűjteményei adnak teret.


Híd a sár fölé – városunk, Debrecen
foglalkozás 5–8. osztály számára 

Miért volt Debrecen főterén „nagyhíd”, ha nincs is folyó? Debrecen múltjával ismerkedhetnek meg a diákok a foglalkozás során. Milyen volt Debrecen  régen és ma, hogyan fejlődött a a városkép az évszázadok alatt. Az utcanevek, hogyan változtak az idők során?  Milyen veszélyek fenyegették a lakosságot a rég múlt időben?


Nagyerdő egy biológus szemén keresztül
foglalkozás 5–8. osztály számára

A résztvevők a debreceni Nagyerdő történetével ismerkednének meg. Ötvös János biológus hagyatékán keresztül megismerkednénk a növények, gombák és rovarok gyűjtésének trükkjeivel. A foglalkozás után a résztvevők saját kis drót rovarukkal térhetnének haza


Arany Egyszarvú Patika – Mi leszel, ha nagy leszel? Gyógyszerész? 
foglalkozás 5–8. oszály számára

A diákok a kiállításban megnézhetik az egykori Arany Egyszarvú Patika XVIII. századi berendezését. 
Megismerhetik, hogyan éltek és dolgoztak ez egykori patikusok, megismerkedhetnek a patikus laboratóriumának eszközeivel: lombik, mozsár, mérleg, desztilláló. Kiderítjük, kiből lenne jó gyógyszerész, mit kell tudni egy jó gyógyszerésznek. Beszélgetünk az egészségünk megőrzésének fontosságáról, a gyógynövények rejtelmeiről,  mi a teendő ha betegek leszünk.


Irodalom 3D-ben
foglalkozás 5–8. osztály számára

A foglalkozás során annak járunk utána, hogyan jelenik meg az irodalom a minket körülölelő térben. A város képének változását egy szimbolikus személy, Csokonai Vitéz Mihály kultuszán keresztül figyeljük meg. Ő köti össze a három tematikus egységre tagolt kiállítóteret. A Füvészkertben a botanizáló Debreceni Kör egyik aktív tagjaként jelenik meg, míg a temetőkertben az Árkádia-pör szimbólumaként, az emlékkert pedig a szobrát idézi meg. Foglalkozásunk is ezt a hármas tagolást követi, és feladatlap formájában segít a kiállítási egység felfedezésében, a más kiállítási egységekkel való kapcsolódási pontok keresésében, s ezáltal a mélyebb megértésben. 
A foglalkozás az anyanyelvi kommunikáció- valamint a szociális és állampolgári kompetencia területeket fejleszti.


A költő szobája
foglalkozás 3–8. osztály számára

A szoba az én reprezentációja. Az a tér, amiben a személyiség a maga természetes módján megmutatkozik. Így Csokonai Vitéz Mihály szobája is magán viselte a költő ízlésvilágát. Az Álmodó magyarok című állandó irodalmi kiállítás Csokonai szobája a ránk maradt visszaemlékezések nyomán került kialakításra. A foglalkozás során bejárjuk a digitális technika segítségével költőivé tett teret, és a benne kiállított tárgyak által rekonstruáljuk a költő életének sorsfordító mozzanatait, majd vegyes technika alkalmazásával modellezzük, hogyan nézne ki most, a 21. században Csokonai szobája. A foglalkozás az anyanyelvi kommunikáció, a tanulás tanulása és a kulturális kompetencia területeket fejleszti.


Hová tünt Rejtő Jenő?
A foglalkozást családok számára 6-99 éves korig, illetve alsó-közép és felsőoktatási intézményekben tanuló diákoknak 3. osztálytól ajánljuk.

Rejtő Jenőt 1938-ban még látták Salamon Béla és Karinthy Frigyes társaságában egy Siófokon készült fotó tanúsága szerint. Ezt követően felült egy Debrecen felé tartó vonatra, majd szőrén-szálán eltűnt. A szerkesztőségünkbe Fülig Jimmy beküldött egy levelet, melyből kiderül hová is tűnt el a magyar ponyvairodalom legnagyobb mestere. Azonban a levél külalakja miatt bizonyos szavakat képtelenek voltunk benne elolvasni. Arra kérjük hát olvasóinkat, jöjjenek el a Debreceni Irodalom Házába, keressék meg a hiányzó betűket a kiállítótérben, hogy kiegészíthessük Fülig Jimmy levelét és így megtaláljuk az eltűnt írót.


Megmozdult szobrok 
foglalkozás 5–12. osztály számára

Medgyessy hagyta, hogy modelljei maguktól álljanak be egy-egy mozdulatba. Az állásba való megmerevedés unalmassá teszi a testet, ezért ő azt a folyamatot figyelte, ahogyan a mozgások sorozata elvezetet a kívánt mozdulatig, majd annak feloldásáig. Így őrizte meg Medgyessy a mozgást a mozdulatlanságban. A foglalkozás során megnézzük, hogyan kelti a mozgás hatását Medgyessy Ferenc a mozdulatlan anyagban, és megismerkedünk a relief, a patina és a posztamens fogalmával. A foglalkozás az anyanyelvi kommunikáció és a kulturális kompetencia területeket fejleszti.


A csillagos ég lakói
foglalkozás 9–12. osztály számára

A csillagos ég, az égi szféra a holtak birodalma. A rég elhunytak megismeréséhez a középső világban maradt hagyatékuk ad támpontot. Hogy éltek? Mit ettek? Miket hordtak? Miben hittek?  A foglalkozás célja a régész munkájának megismerése, az őskori és ókori emberek gondolkodásának, anyagi kultúrájának megfigyelése.


Támadás!
foglalkozás 9–12. osztály számára

Új tábornokot keres a király a következő hadjáratához. Nem akar holmi zöldfülűt alkalmazni, így górcső alá veszi a jelentkezőket. Több trükkös feladatot eszelt ki, hogy a jelentkezők bizonyítani tudják rátermettségüket és hozzáértésüket. A foglalkozás során játékos formában fedezhetik fel a gyerekek a fegyvertárat, megannyi fejlesztő tevékenység során.


1848
foglalkozás 9–12. osztály számára

Hogyan teltek a forradalmi napok? A magyar történelem meghatározó eseményeinek debreceni vonatkozásait vizsgáljuk meg, kitérve a szabadságharc emlékezetére – mentális és fizikai síkon egyaránt. Foglalkozásunk célja az ismeretbővítésen túl a holisztikus szemlélet erősítése.


Polgárosodó Debrecen
foglalkozás 9–12. osztály számára

Hogyan nézett ki a polgárok élete a városiasodó Debrecenben? Mit ettek? Hogyan öltözködtek? Hogyan szórakoztak? A 19. századi életmód és kultúra megismerésére fektetjük a hangsúlyt, kiemelten vizsgálva a helyi politikai és kulturális élet egyik fontos intézményét: a Casinót. Foglalkozásunk célja a korszak hétköznapjainak, hangulatának megízlelése, illetve a kiállított tárgyi emlékek aktív, kritikai vizsgálata.


Mi kell az időutazónak?
foglalkozás 9–12. osztály számára

A játék során belehelyezkedünk egy időutazó szerepébe, megvizsgáljuk a kiválasztott időszak tárgyi kultúráját, mesterségeit, életkörülményeit. Az izgalmas gondolatkísérletet változatos tevékenységek és a divergens gondolkodást fejlesztő játékok színezik ­– mindehhez a Déri Múzeum gyűjteményei adnak teret.


A fenntartható Nagyerdő
foglalkozás 9–12. osztály számára

A résztvevők a debreceni Nagyerdő történetével ismerkednének meg. Megismernénk, hogy az erdő milyen megélhetési lehetőségeket biztosított a régi idők embereinek, illetve hogyan próbálták az erdőt fenntarthatóan kezelni a kor erdészei. Beszélgetnénk az erdőt fenyegető veszélyekről és védelméről. A foglalkozás során póló feliratot, grafikát terveznénk, amivel a város figyelmét felkelthetnénk a Nagyerdő védelmére!



Híd a sár fölé – városunk, Debrecen
foglalkozás 9–12. osztály számára  

Debrecen város  múltjával ismerkedhetnek meg a diákok a foglalkozás során. Milyen volt Debrecen  régen és ma, hogyan fejlődött a a városkép  az évszázadok alatt. Az utcanevek, hogyan változtak az idők során? Milyen veszélyek fenyegették a lakosságot  régen és ma? Hogyan történt a közigazgatás régen és ma?


Arany Egyszarvú Patika – Mi leszel, ha nagy leszel? Gyógyszerész? 
foglalkozás 9–12. oszály számára

A diákok a kiállításban megnézhetik az egykori Arany Egyszarvú Patika XVIII. századi berendezését. Megismerhetik, hogyan éltek és dolgoztak ez egykori patikusok, megismerkedhetnek a patikus laboratóriumának eszközeivel: lombik, mozsár, mérleg, desztilláló. Kiderítjük, kiből lenne jó gyógyszerész, mit kell tudni egy jó gyógyszerésznek. Beszélgetünk az egészségünk megőrzésének fontosságáról, a gyógynövények rejtelmeiről, mi a teendő ha betegek leszünk.


Érdeklődni és jelentkezni az alábbi elérhetőségeken lehet:

 Aranyi Fruzsina múzeumpedagógus
 e-mail: aranyi.fruzsina@derimuzeum.hu, tel.:+36 (20) 259-5390

 Molnár Szilvia múzeumpedagógus
 e-mail: molnar.szilvia@derimuzeum.hu, tel.:+36 (52) 322-207, +36 (20) 542-9958

Fehér Károly János múzeumpedagógus                                                                                                  e-mail: feher.karoly@derimuzeum.hu, tel.:+36 (52) 322-207, +36 (20) 542-9958