Déri Múzeum

Déri Múzeum

ÁLTALÁNOS TUDNIVALÓK
Múzeumpedagógusok és elérhetőségeik:
Bán-Szabó Edit – szabo.edit@derimuzeum.hu, mobil: +36 (20) 542-9958
Molnár Szilvia – molnar.szilvia@derimuzeum.hu, mobil: +36 (20) 542-9958

A múzeumpedagógiai foglalkozások időtartama 45–60 perc.

A foglalkozások időpontja
hétfő: zárva
kedd–péntek: 10.00–16.00
(Utolsó foglalkozás kezdési időpontja: 15.00)

Létszám: 1 osztály (max. 35 fő)
Foglalkozások díja: 400Ft/fő (kísérő pedagógusoknak díjtalan)

A foglalkozásokra bejelentkezni 1 héttel korábban szükséges!

A csoport késése esetén kérjük, mihamarabb jelezze számunkra a megadott elérhetőségeink egyikén! A programok megtartását maximum 20 perc késéssel tudjuk garantálni. A 20 percet meghaladó időtartam esetén naptárunk telítettségétől függően vállaljuk a programot. Lehetőség van új időpont foglalására.

Lehetőségekhez mérten tudunk igazodni a programok során az egyéni igényekhez.



Múzeumpedagógiai foglalkozások 2019/2020

„A csillagos ég lakói” – régészeti tárlat

Mit csinál a régész

Te is a földön jársz? Érdekel, hogy mi van a lábad alatt? Tudni szeretnéd, hogyan áll össze az apró, törött darabokból egy kiállítás? Akkor itt a helyed! A foglalkozás során részt vehetsz egy miniásatáson, megtudhatod, mit jelent az objektum szó, a kiállításban pedig kipróbálhatod, milyen érzés egy baltát a kezedben tartani.
Hogyan lát a régész a föld alá? Hogyan tudja megmondani, hogy mi is az, amit talált? Hogyan lehet meghatározni egy-egy lelet korát? A foglalkozás célja belátni egy kicsit a régészet kulisszái mögé, illetve fejleszteni az időbeli tájékozódást és felkelteni a történelem iránti aktív érdeklődést.

Ajánlott korosztály: 1–4. osztály, 5–8. osztály. Ajánlott tantárgy: hon- és népismeret, történelem


Temetkezés és halottkultusz

A régészek a régi korok történetével foglalkoznak. Az ásatásokon a régi kor emberének lakóhelyét illetve temetkezési helyét találják meg. A foglalkozás során megyénk területéről előkerült tárgyak segítségével ismerkedünk az egykor élt emberek hitvilágával, temetkezési szokásaival, valamint ezek változásával az évszázadokon, évezredeken keresztül.

Ajánlott korosztály: 9–12. osztály. Ajánlott tantárgy: történelem


Kőkor, rézkor, bronzkor, avarkor

Csapatokban fedezzük fel a valaha élt emberek mindennapjait. Hogyan éltek, hogyan műveltek földet, hogy tenyésztettek állatot, miből készítették eszközeiket különböző korok emberei.

Ajánlott korosztály: 1–4. osztály, 5–8. osztály. Ajánlott tantárgy: hon- és népismeret, történelem


Őseink nyomában – Honfoglaló magyarok élete, eszközei.

A gyerekek a csillagos ég alatt az Életfa körül bolyongva ismerkedhetnek meg őseink történetével, életmódjával, szokásaikkal. Régészeti feltáráson talált tárgyakon keresztül megismerhetik a mindennapi élethez kapcsolódó eszközöket, lakhelyüket a jurtát, és ékszereiket. Dombornyomással régi magyar motívummal díszített fémlemezt készíthetnek.

Ajánlott korosztály: 1–4. osztály, 5–8. osztály. Ajánlott tantárgy: hon- és népismeret, történelem


Föld alatti Debrecen

Városunk területén történt feltárások eredményeit bemutató kiállításon a gyerekekkel képzeletben a 10. századba utazunk, ahol a földbe mélyített ház segítségével járjuk végig egy régi debreceni napját.

Ajánlott korosztály: 1–4. osztály, 5–8. osztály. Ajánlott tantárgy: hon- és népismeret, történelem



Egyiptom világa

Utazás a Fáraók országában – Egyiptom különleges világa

Milyen lehet egy piramis belseje? Milyen bogár a szkarabeusz bogár? Mi az a múmia? Ki az az Anubisz? Milyen írást használtak az ókori Egyiptomban? Izgalmas kérdésekre keressük együtt a választ. A foglalkozás második felében elkészítheted saját egyiptomi tárgyad, amit aztán haza is vihetsz.

Ajánlott korosztály: 1–4. osztály, 5–8. osztály. Ajánlott tantárgy: hon- és népismeret, történelem


Istenek, falfestmények

A Déri Múzeum egyiptomi kiállításának falfestményeivel ismerkedünk a foglalkozás során, a Halottak könyvét segítségül hívva. Megtudhatjuk mit takart a szív mérlegelése, kik szerepelhetnek a képeken, hogyan ábrázolták az isteneket az ókori egyiptomiak.

Ajánlott korosztály: 5–8. osztály. Ajánlott tantárgy: történelem


Egyiptomi írás – „az istenek szavai”

Hogyan, mivel, mire írtak az egyiptomiak? Hallottál már a Rosetti kőről? Kik voltak az írnokok? A foglalkozás során Egyiptom különleges világával ismerkedünk.

Ajánlott korosztály: 5–8. osztály. Ajánlott tantárgy: történelem


Út a túlvilág felé – múmiák , mumifikálás

Tudod milyen ábrázolások jelennek meg a múmián? Tudod mit tartanak a kanópusz edényben? És tudod milyen anyagból készül a szarkofág? A foglalkozás során közösen keressük a választ a mumifikálás miértjeire.

Ajánlott korosztály: 5–8. osztály. Ajánlott tantárgy: történelem


A sírkamra rejtélyei

A múzeumpedagógiai foglalkozás során a gyerekek időutazáson vesznek részt. Megérkezéskor mindenki a világutazó bőröndből megkapja saját útlevelét, mellyel a piramisok országába mehet. A cél a piramis belsejében található kincs meglelése. A foglalkozás alatt meg kell találni, hogy lehet bejutni a kincset rejtő sírkamrához, ügyelve arra, hogy mennyi félrevezető jel lehet, és mennyi veszély leselkedhet ránk. A kaland során csoportokat alkotnak a diákok, így a rejtett sírkamra felé vezető úton lesznek régészek és sírrablók.

Ajánlott korosztály: 3–6. osztály. Ajánlott tantárgy: hon- és népismeret, történelem



Szamuráj udvarház

Kelet varázsa – Japán világa

A foglalkozás során Japán különleges világával ismerkedünk. Déri Frigyes által gyűjtött jellegzetes tárgyak segítenek felfedező utunkon. Kiderítjük, mit tartanak az inróban, mit készítenek elefántcsontból, mit viselnek a japán harcosok, majd megpihenünk Buddha lábánál. Pihenésképp kipróbáljuk az origami technikát.

Ajánlott korosztály: 5–8. osztály. Ajánlott tantárgy: történelem, ember- és társadalomismeret


1000 daru legendája

A japán kultúrában nagy jelentősége van a daru madárnak. A darmadárhoz kapcsolódó szokásokkal és legendákkal ismerkedhetnek meg a gyerekek a foglalkozás során. A kiállításban különböző formákban jelennek meg a darumotívumok, melyeket együtt keresünk meg a gyerekekkel.
Japánban mindenki tud darut hajtogatni és hajtogat is. A japánok úgy tartják, hogy 1000 hajtogatott daru a hajtogatás közben elképzelt kívánság beteljesülését jelenti. Így közösen mindenki kidíszítheti első darumadarát.

Ajánlott korosztály: 5–8. osztály. Ajánlott tantárgy: történelem, ember- és társadalomismeret



Fegyvertörténet

Halálos szépségek nyomában – fegyversimogató a Déri hagyaték újkori fegyvergyűjteményében

A foglalkozás során muzeológus vezetésével ismerkedhetnek, vehetik kézbe az érdeklődő diákok a Déri Múzeum gyűjteményének darabjait.

Ajánlott korosztály: 5–8. osztály, 9–12. osztály. Ajánlott tantárgy: történelem


Jumurdzsák gyűrűje – Történelmi barangolások – Egri Csillagok

Ha már elolvastátok elevenítsük fel, ha még nem olvastátok segítünk, hogy kedvet kapjatok  Gárdony Géza Egri csillagok című könyvéhez. Látogassatok el a Déri Múzeumba és nézzétek meg milyen fegyverekkel harcoltak a hős katonák, kik voltak a janicsárok és a szpáhik, s milyen volt Jumurdzsák gyűrűje? 

Ajánlott korosztály: 4–6. osztály. Ajánlott tantárgy: történelem



Képtár, Munkácsy Terem

A Trilógia – Munkácsy Mihály nyomában

A múzeumpedagógiai foglalkozás ideje alatt a diákok körképet kapnak Munkácsy Mihály munkásságáról a Trilógia képeinek történetéről, múltjáról és jelenéről. Milyen eszközöket, technikákat, szakmai trükköket használt Munkácsy a festmények minél tökéletesebb kompozíciójának megteremtéséhez. A festő munkamódszerét követve, szerepjáték során a karaktereket megformázó alakok bőrébe bújhatnak a gyerekek.

Ajánlott korosztály: 5–8. osztály. Ajánlott tantárgy: művészettörténet



Nagyerdő

Mi fán terem?

„Itt van az ősz, itt van újra...” –
Ismerkedjünk meg a különböző növények terméseivel. Olyan sokfélék, olyan változatosak és különlegesek lehetnek. Van köztük ehető van ami mérgező és van amit csak az állatok esznek meg, de melyik melyik?

Ajánlott korosztály: 1–4. osztály. Ajánlott tantárgy: környezetismeret


Fenntartható Nagyerdő

A résztvevők a debreceni Nagyerdő történetével ismerkednek. Megismerik, hogy az erdő milyen megélhetési lehetőségeket biztosított a régi idők embereinek, illetve hogyan próbálták az erdőt fenntarthatóan kezelni a kor erdészei. Beszélgetünk az erdőt fenyegető veszélyekről és védelméről. A foglalkozás során póló feliratot, grafikát tervezünk, amivel a város figyelmét tudjuk felkelteni a Nagyerdő védelmére!

Ajánlott korosztály: 9–12. osztály. Ajánlott tantárgy: természetismeret, biológia, földrajz


Természet szertára – vissza a természet világába

Térjünk vissza a természet világában, hiszen a mondás szerint is „Fűben-fában orvosság". Miben rejlik a növények gyógyító képessége? Hol találod ezeket a növényeket? Az állatok is tudnak gyógyítani? Találkozhatnak a diákok állatokkal, növényekkel, receptekkel, különös jelentésű szavakkal. Megnézhetik Debrecen régi patikájának az Arany Egyszarvú Patikának a berendezését, hogy milyen eszközöket használtak régen a patikusok a gyógykészítmények előállításához?

Ajánlott korosztály: 1–4. osztály, 5–8. osztály, 9–12. osztály. Ajánlott tantárgy: környezetismeret, természetismeret, biológia


Madarat tolláról… – ismerkedés a Nagyerdő madárvilágával

Ismerkedjünk meg a Nagyerdő madárvilágával. Melyik madár, hogyan énekel? Tudjatok meg többet a  helyes madáretetés szabályairól. Kik a telelő és vonuló madaraink?

Ajánlott korosztály: 1–4. osztály, 5–8. osztály. Ajánlott tantárgy: környezetismeret, biológia



Helytörténet

Híd a sár fölé – városunk Debrecen

Miért volt Debrecen főterén „nagyhíd”, ha nincs is folyó? Debrecen múltjával ismerkedhetnek meg a diákok a foglalkozás során. Milyen volt Debrecen régen és ma, hogyan fejlődött a városkép az évszázadok alatt. Az utcanevek, hogyan változtak az idők során? Milyen veszélyek fenyegették a lakosságot a rég múlt időben? Találkozhatnak Debrecen címerképének szereplőivel a főnixmadárral, a báránnyal és a pálmafával. A foglalkozás végére kiderül ki lehetett teljes jogú polgári lakos díszoklevéllel.

Ajánlott korosztály: 1–4. osztály, 5–8. osztály, 9–12. osztály. Ajánlott tantárgy: hon- és népismeret


Nem tudhat egy mester minden mesterséget – híres debreceni mesterségek nyomában

Akarták már kitenni a szűröd? Tudod mi az a guba? Kaptál már tükrös szívet? Tudod mihez használják a kaptafát? Olyan mesterségekkel és céhekkel ismerkedünk, amik ma már kiveszőben vannak.

Ajánlott korosztály: 1–4. osztály, 5–8. osztály. Ajánlott tantárgy: hon- és népismeret, néprajz


,,Szív adja szívnek szívesen...” – debreceni mézeskalácsosság

Hogyan készül a mézespuszedli? Ki adta, ki kapta a tükrös mézeskalács szíveket? Milyen eszközöket használtak a mézeskalács-készítők? A gyerekek felfedezhetik a mézeskalács készítő mester Kerékgyártó Sándor egykori műhelyét és üzletét. Megismerkedhetnek a mézeskalács készítés menetével és formáival és Jancsi és Juliska igaz történetével. A foglalkozás részeként illatos mézeskalácsokat díszíthetnek a gyerekek.

Ajánlott korosztály: 1–4. osztály. Ajánlott tantárgy: hon- és népismeret, néprajz


Debreceni sokadalom – régi vásárok

Milyen volt a régi vásárok hangulata? Milyen gyakran szerveztek vásárokat? Hol tartották őket? Miért szerették a debreceni vásárokat? Szerepjáték segítségével próbálunk eladó és vásárló bőrébe bújni különböző mesterségeket alapul véve.

Ajánlott korosztály: 1–4. osztály. Ajánlott tantárgy: hon- és népismeret, néprajz


Cívis hétköznapok – jeles napok

Régi falusi emberek életébe nyerünk bepillantást a foglalkozás során. Megismerjük használati tárgyaikat, mindennapjaikat, emberi élet fordulóihoz kapcsolódó szokásaikat.

Ajánlott korosztály: 1–4. osztály. Ajánlott tantárgy: hon- és népismeret, néprajz



1848 emlékezete

A szabadságharc emlékezete

Hogyan teltek a forradalmi napok? A magyar történelem meghatározó eseményeinek debreceni vonatkozásait vizsgáljuk meg, átélve a szabadság örömében úszó város hangulatát. Foglalkozásunk célja a 48-as eszmék megismerése, a debreceni események vizsgálata és a forradalom és szabadságharcra való interaktív emlékezés.

Ajánlott korosztály: 1–4. osztály, 5–8. osztály. Ajánlott tantárgy: ember és társadalom, történelem


Kossuth Lajos Debrecenben – feladatlapos belvárosi séta (2020.03.03. – 2020.03.23.)

Az interaktív várostörténeti feladatlap segítségével többet megtudhatnak az érdeklődők az 1849-ben második fővárosként működő Debrecenről, az itt történt eseményekről, a városban tartózkodó közéleti személyiségekről. Megismerhetik a családok azokat a helyeket, melyek a magyar történelem fontos helyszínei voltak ebben az időszakban.

Ajánlott korosztály: 14–99 év


A történetíró kultusza

Hajh, Rákóczi! Bercsényi!

II. Rákóczi Ferenc és az általa vezetett szabadságharc közismert, miként az is, hogy seregét kurucok alkották. De kik voltak a kurucok? Hogyan néztek ki, milyen életet éltek? A múzeumpedagógiai foglalkozás során megismerhetjük a legendás kurucokat, felidézzük alakjukat a műtárgyak, dalok és mondák segítségével.

Ajánlott korosztály: 5–8. osztály, 10–11. osztály. Ajánlott tantárgy: történelem



Több kiállításra vonatkozó foglalkozások

Mátyás udvarában – Kapcsolódási pontok keresése a múzeum kiállításaiban

Mátyás király sokak számára az „igazságos” királyt testesíti meg és még többen gondolnak úgy uralkodására, hogy az volt hazánk történelmének virágkora. A Déri Múzeum több kiállításában megtalálható Mátyás király uralkodására utaló motívum, tárgy vagy művészeti alkotás. Ezek felkutatásával ismerkedhetnek meg a gyerekek, milyen volt Mátyás király udvara a reneszánsz korban.

Ajánlott korosztály: 1–4. osztály, 5–8. osztály, 9–12. osztály. Ajánlott tantárgy: történelem


Időutazó – digitális tartalmakkal

Csatlakozzatok az időutazók csapatához. Időutazásokra várjuk a csoportok jelentkezését, járatokat indítunk történelmi múlt 4 helyszínére: Ókori Egyiptom, Japán, reformkori Debrecen, Bronzkor. Tudjatok meg minél többet az adott korról és helyszínről. Segítségetekre lesz a Déri Múzeum gyűjteményének kiállításai, mesélő tárgyai, rejtett feladványai. Ne felejtsétek otthon a telefonokat se, szükségetek lesz rá!

Ajánlott korosztály: 5–8. osztály, 9–12. osztály. Ajánlott tantárgy: történelem


Ökoszázad

Egyre fontosabb, hogy mindenki vigyázzon a földre. De mi egyedül mit tehetünk érte? A foglalkozás során körbejárjuk a témát a kiállításokat is segítségül hívva. Miért kell fákat ültetnünk? Miből készültek régen a tárgyak? Mi bomlik le és mi nem. Elődeink miben hordták a vizet? Mit tanulhatunk őseinktől?

Ajánlott korosztály: 1–4. osztály, 5–8. osztály, 9–12. osztály. Ajánlott tantárgy: környezetismeret, természetismeret, biológia, földrajz



Pályaorientációs foglalkozás

Mi leszek, ha nagy leszek címmel pályaorientációs foglalkozásokat hirdetünk az általános iskolák végzős diákjainak.
Választható pályabemutató órák, a régészek és a restaurátorok szakmája.
Régész és restaurátor kollégáink mutatják be a szakmai rejtelmeit és, hogy milyen képzésekben vettek részt, milyen érdeklődésű diákoknak ajánlják ezt a foglalkozást.