Déri Múzeum

Mit csinál a...

...látványtervező, kiállításrendező!

A nő a legszebb „műtárgy”

Tudás, tapasztalat és egy szikra… Egy jó kiállítástervezőnek minderre szüksége van, s hogy mire még, arról a Polgári sikk tervező-kivitelezőjét, Orbázi Zoltánt faggattuk.

Mielőtt a Déri Múzeumhoz „igazoltál”, a Csokonai Színházban dolgoztál gyártásvezetőként. Ez például azt jelentette, hogy ha kitalálta az egyik rendező, hogy szélfútta virágok kellenek a baloldal harmadik négyzetmilliméterébe... 

Orbázi Zoltán:  …akkor azt mi megvalósítottuk. Mindenből tudtunk díszletet csinálni és mindennel. Festeni lehet ecsettel, hengerrel, seprűvel, drótkötéllel, labdával… Nincs olyan, ami ne lenne szerszám. 

Mi volt a legnagyobb kihívás a színházban? Tudod, az a feladat, ami miatt már éjszaka sem alszik az ember, csak megy a végtelenített kérdés, hogy na, ezt hogy fogom megcsinálni??

OZ:  Számtalan ilyen alkalom volt. A legtöbb, ilyen kihívást jelentő feladat Vidnyánszky Attila vezetése alatt talált meg minket. Viszont minden alkalom újabb és újabb tudással vértezett fel bennünket. A Mária című musical előtt – amit a Főnix Csarnokban mutattak be – például volt olyan, hogy 48, vagy akár 72 órát dolgoztunk egyhuzamban a műhelyben és a helyszínen. Ott például kellett építenünk egy olyan hatméteres emelőt, ami: „guruljon, fel tudja emelni a színészt, de biztonságos is legyen”. Kicsiben le kellett modelleznünk, hogy működjön a dolog, és senki ne sérüljön meg. Az elég nagy kihívás volt. 

Mi mindenhez kell érteni még, ha a gyártásért felelős valaki? 

OZ:  Az, hogy vagy háromezer dolog méretét fejben tartjuk, egy idő után rutinná válik. Ebben benne van a színpad, az ajtó, a teherautó nagysága, de ha valaki egy előadáshoz, mondjuk, szeretne egy falat, ami 5 méter 20 centi, akkor tudom, hogy gyárilag a plexitábla 3 méter, ismerem a szükséges anyagok méreteit is, és már előttem van, milyen lesz az egész. Egy idő után az ember már mindent így néz. Amikor Portugáliában nyaraltam, még a házakra is úgy tekintettem, hogy azokat az elemeket, vagy azt a hangulatot hogyan lehetne a színpadon megcsinálni, megmutatni? Most itt a múzeumban is ezt élem. Mindenre úgy nézek, hogy itt mire lehet felhasználni. Amikor nemrég Rómában dolgoztunk, ott például egy csomó kirakatot fotóztam, kellettek a gondolatébresztő ötletek a „Polgári sikk”-hez.

Gondolom kicsit rokonítható egy kiállítás építése egy színpadi mű körüli munkával, de mégsem azonosak. Nehéz volt átállni? 

OZ:  Aránylag gyorsan ment. Gyakorlatilag ugyanaz itt is a feladatom, csak itt nem rendező van, hanem kurátor, és az ő üzeneteit kell megvalósítani egy másfajta „színpadon”, a kiállítótérben. Kell hozzá szépérzék, térlátás, és persze nagyon fontos, hogy az embert érdekelje a feladat! Az elmúlt két év alatt szerencsére sikerült olyan dolgokat kitalálnom, ami mindenkinek megfelelt. Mindig próbáltam megtalálni a műtárgyak lényegi valóját, s hogy mi az, amit én hozzájuk tudok adni, hogy a végeredmény emelkedettebb, szebb legyen. Amikor egy új kiállításra készülünk, igyekszem minden információt begyűjteni. A műtárgylista és a kiállítás üzenete azok a sarkalatos pontok, amik az induláshoz kellenek. Aztán vagy elvonulok és kitalálok valamit, vagy a szakmai vezetővel, a kurátorral együtt találjuk ki. Ez alkotófolyamat, nem mehet pikk-pakk. 
A „Polgári sikk” alapkoncepcióján a kurátorral, Ormosi Vikivel sokat gondolkoztunk, s aztán az elképzelés, ha nem is változott, de finomodott napról napra. 

Férfiként feleltél egy főként nőkre koncentráló kiállítás látványvilágáért. Vajon adott ez egy kis pluszt a Sikkhez? 

OZ:  Jó kérdés. Nyilván más női szemmel közelíteni ehhez a feladathoz. Érdekes lett volna, ha csinál tervet egy nő és egy férfi is, talán akkor látszott volna a különbség. De ezen egyrészt nem gondolkoztam, másrészt úgy hiszem, a nő a legszebb és legcsodálatosabb „műtárgy”, ezért egy férfinak kimondottan élmény, ha a női dolgokkal foglalkozhat.

Mondhatjuk, hogy a te munkádat tudás, tapasztalat és az a bizonyos szikra teheti sikeressé. Hiszen valami plusznak mindig kell lennie, hogy a tárlat megszólítsa a látogatót. Jó kiállítás a Polgári sikk?

OZ:  Mindenképp! 

Készítette: Dallos-nagy Krisztina


Előző cikkeink:

Mit csinál a restaurátor?